שם לועזי: 
PMSPRE MENSTRUAL SYNDROME , PMS
מילים נרדפות: 
תסמיני קדם מחזור. תסמונת קדם מחזור

תסמונת קדם ויסתית מופיעה כתוצאה משינויים הורמונליים  במהלך המחזור (החודש), נשים רבות סובלות מקשת רחבה של סימפטומים – תסמינים: פיזיים, נפשיים, התנהגותיים, עד שבועיים לפני הופעת הדימום הווסת. אצל 5%-10% התופעות קשות, עד לפגיעה בתפקוד היום יומי:

  • תסמינים פיזיים: כאבי ראש, הזעה מוגברת, דפיקות לב, גלי חום, בחילות, עייפות מוגברת.
  • נפיחות בבטן ובחזה.
  • כאבים בבטן התחתונה כתוצאה של התכווצויות של הרחם.
  • צבירת נוזלים, עליה במשקל.
  • תסמינים נפשיים: שינויים במצב הרוח, דיכאון, חרדות, עצבנות, נטיה לרגזנות, עוינות, תוקפנות וכו'.
  • תסמינים התנהגותיים: תאבון מוגבר, תאווה למאכלים מתוקים, (שוקולד), צריכה מוגברת של אלכהול ועישון, קושי בריכוז נטיה לשכחה, נטיה להתבודד, ירידה בחשק, נדודי שינה.

לכל אחת ישנם הסימפטומים תסמינים שלה, ולכן הטיפול לא יהיה זהה. מלבד זאת חלק מהתסמינים לא בהכרח קשורים ל- PMS. עלול להיות קשר להיפוגליקמיה נפילות סוכר, לתת פעילות של בלוטת התריס, תפקודים לקויים של בלוטת יותרת הכליה, הרעלת עופרת ועוד. למרות הנטיה של הרפואה המקובלת לעשות הפרדה בגלל התמקצעות הרופאים, יש לראות את הגוף כיחידה אחת. הטיפול צריך שיהיה טיפול טבעי הוליסטי- שהוא טיפול בכל הגוף כיחידה אחת.הכתוב כאן בהמשך, נכון לגבי תקינות המחזור בכלל שלו ישנן השלכות לגבי פוריות, ולא רק באופן נקודתי ל PMS.

למה קורה המחזור?

המחזור כשמו כן הוא, שעון ביולוגי הפועל על ידי תזמון הורמונים הנפלא ומופלא מאיתנו. בתחילת המחזור יורדת רמת הפרוגסטרון, ועולה רמת האסטרוגן הגורם להתרבות תאים וצמיחת רירית הרחם לקראת הביצית. עם שחרור הביצית ביום ה- 14 למחזור, עולה רמת הפרוגסטרון, ובמקביל יורדת רמת האסטרוגן. הורמון הפרוגסטרון קשור לתחזוקת הגוף והכנתו לכל הקשור להריון. מכאן בא הרעיון המדיציני לתת גלולות של ההורמון פרוגסטרון נגד התסמונת.

רפואת הויסות הפיזיולוגי דואגת לאיזון טבעי של הורמון זה בתוך הציר אסטרוגן – פרוגסטרון, ושילוב עם הציר מלטונין סרוטונין עם קשר ואיזון להורמונים אחרים. (ראה הרחבה בהמשך)

תזונה טבעית המבוססת על ירקות ופירות דגנים מלאים וקיטניות, תומכת במנגנון ההיפוך שבו יורדת רמת האסטרוגן במחצית השניה של החודש, ועולה רמת הפרוגסטרון. תוספים טבעיים עוזרים להסדיר תהליכים אלה.

היכן מרכז השעון הביולוגי?

מרכז השעון הביולוגי שלנו, נמצא במוח בבלוטת האצטרובל. בבלוטה זאת מיוצר ההורמון מלטונין. המלטונין הוא אחד הכימיקלים המפעילים את השעון הביולוגי. אם נתבונן בטבע נראה כי ישנם כמה שעונים ביולוגיים: השעון היומי, השעון החודשי והשעון השנתי. כאשר השמש שוקעת עולה רמת ההורמון מלטונין, הנקרא, הורמון השינה, כי הוא שאחראי על שינה תקינה. ללא מלטונין אין שינה. מולו ישנו סרוטונין, שהואמעביר בין-עצבי, מרגיע ומשביע, הוא קשור לפעילותו התקינה של המוח. רמת  הסרוטונין יורדת בזמן השינה. בבוקר נעשה תהליך הפוך, רמת הסרוטונין גדלה ואילו רמת המלטונין קטנה. תהליך זה מסביר לנו את תהליך היקיצה. זהו השעון היומי. יש החשיבות לשינה וליקיצה בזמן לפי חוקי השעון הביולוגי, לכל תהליכי החיים. נדמיין לנו שעון מכני שבו ישנם גלגלי שיניים. מחוג השעות תלוי במחוג הדקות, והוא תלוי במחוג השניות. תקלה בגלגל אחד משבשת את פעולת יתר הגלגלים. נעבור אל הגלגל הבא השעון החודשי:

האם יש קשר בין המלטונין והמחזור החודשי?

כאשר הלילות מתחילים להתארך, המלטונין מאותת לנו על החורף הקרב ובא. בבדיקות שנעשו, נמצא כי רמת האסטרוגן ירדה כאשר רמת המלטונין עלתה. ולהפך כאשר רמת המלטונין יורדת רמת האסטרוגן עולה. דבר המסביר את העובדה, כי באזורים צפוניים, כמו בנורבגיה , ארץ שבה יש לילות חורף ארוכים, מאבדות נשים רבות את המחזור בתקופת החורף. לעומת זאת כאשר לילות החורף מתחילים להתקצר, המלטונין הולך וקטן. הוא מאותת לשעון הביולוגי כי האביב מתקרב. משמעות האיתות היא: התחדשות. (שימי לב על הקשר בין חודש והתחדשות). המסקנה היא, כי לשמירה על תקינות השעון הביולוגי, יש חשיבות למחזור תקין ופוריות. מכאן גם החשיבות לשינה בזמן ויקיצה מוקדמת. טוב לצאת לאור השמש מוקדם בבוקר ללא משקפי שמש. אור השמש הנקלט בעיננו מפעיל את מנגנון ההיפוך: הסרוטונין גדל והמלטונין קטן.

כיצד לתמוך במלטונין?

מומלץ להתייחס לאותותיו המכוונים לשינה בשעות החשיכה. מאוד רצוי ללכת לישון מוקדם בכדי שהשעון הביולוגי יפעל כתיקונו. אני מציע כשעה סבירה: 22.30 - 22.00, ואז יקיצה ב 06.30, אלה מספקים 8 שעות שינה, שהן מינימום סביר. שינה טובה וארוכה, היא חיונית ומהווה בסיס לבריאות תקינה. לגבי רובינו יהיה נכון להגיד: להחזיר את השעון הביולוגי לעבודתו הרגילה. כי אנו מזלזלים בשעון הביולוגי, משבשים אותו על ידי צריכת קפה ומעוררים אחרים, ובנוסף לכך שימוש באור הנאון, אינטרנט וצפייה בטלויזיה בשעות הלילה.

האם יש קשר בין פעילות בלוטת התריס ו- PMS?

שימי לב לקשר הגומלין בין ההורמונים. להורמון מלטונין גם השפעה על ההורמונים של בלוטת התריס, שגם הם משפיעים על הורמוני המין. תת פעילות של בלוטת התריס גורמת לשינויים נפשיים, דיכאון, דכדוך, נטיה לבכי. לפיכך יש לתמוך בבלוטת התריס כחלק מהטיפול נגד PMS. התמיכה על ידי: אצות ים, טירוזין, סלניום, מולטי-ויטמין, ובנוסף, תמיכה בשעון הביולוגי. נטילת מלטונין כתוסף קבוע בגיל הפוריות, תשבש את המחזור והפוריות.

האם יש קשר בין הסרוטונין ו PMS?

ירידה ברמתו של המעביר הבין עצבי - הסרוטונין משפיעה על מצב הרוח, עד כדי דיכאון. בתקופה שלפני הווסת עלולים להיות שינויים קיצוניים במצב הרוח, התקפי רעב למזונות מתוקים ועמילניים, שבכל אלה הסיבה היא הסרוטונין הנמוך. לכן נגד ה PMSיש להעזר בגורמים התומכים בייצור הסרוטונין שהם: ויטמין 6B, חומצה פולית והחומצה האמינית טריפטופן. בכדי להגביר את הספקתה של האחרונה, יש לעשות הפרדת מזונות. מאחר והפחמימות הן המעבירות את החומצה האמינית טריפטופן אל המוח, לא רצוי לאכול פחמימות עם החלבונים, המהוים תחרות לטריפטופן. את הפחמימות נצרף לירקות. לדוגמה: לחם נצרף לסלט ירקות ולא עם גבינה. ואילו גבינה נצרף לסלט ירקות ולא עם לחם.

מה הקשר בין PMSלהיפוגליקמיה  (נפילות סוכר)?

נוח לתחום את ההיפוגליקמיה כבעיה נפרדת מ PMS. אבל מאחר ששינויים ברמת הסרוטונין גורמים ל PMS, כפי שנכתב לעיל, יש להתיחס אליהם כמכלול אחד, בבחינת שני צדדים של אותה מטבע: בכדי לבחון את הקשר, נראה כיצד נגרמות נפילות הסוכר?

עם אכילת הסוכר, ערכו בדם עולה במהירות, דבר אשר בתחילה גורם הרגשה מצוינת. אולם בשל רמת הסוכר הגבוהה בדם, מפרישה בלוטת האינסולין את ההורמון, האחראי לפירוק הסוכר, בכמות מוגברת. עליה בריכוז האינסולין מפעילה את מנגנון קליטת הגלוקוז בתאים, מה שגורם לירידה מהירה של הסוכר בדם אל מתחת לטווח הנורמלי שהוא 70-110. מצב זה שוב מעורר את הכמיהה למתוק, ורעב בלתי נשלט לסוכר. (טעם של "עוד").

המוח שלנו זקוק לגלוקוז לפעילותו השוטפת. במצב של היפוגליקמיה נפגעת האספקה של הגלוקוז. הפרעה זו תגרום לסימפטומים הקשורים לפעילות המוח: קשיים בריכוז, אי שקט, חוסר מנוחה, הפרעות קשב ולמידה, היפראקטיביות ועוד. כל אלה הן גם תסמינים של PMS.

כאשר רמת הסוכר יורדת מתחת לטווח הנורמלי, מבצע הגוף פעולת מתקנת להעלאת רמת הסוכר חזרה אל הנורמלי אל המצב התקין, על ידי הפרשת של ההורמונים: אדרנלין, גלוקגון, וקורטיזול. אבל מאחר שאלה הם הורמוני עקה (סטרס) בעלי השפעה ממריצה, הרי הם יוצרים במקביל דופק מואץ (דפיקות לב), חרדה, תוקפנות, הפרעות שינה (חלומות רעים, התעוררות ולאחר מכן קשיים בהרדמות). גם כל אלה הם גם תסמינים של PMS.לכן שלב ראשון בטיפול ב PMS, יש לטפל בייצוב רמת הסוכר בדם. מחסור בויטמינים מקבוצת B, (אופייני לממתקים ו"ג'נק פוד"), פוגם ביכולת התאוששות בלוטת האדרנלין. במקביל נציין כי הפעלת הורמוני העקה (סטרס) הנזכרים לעייל, עלולה לבוא מכיוונים אחרים שלא מהיפוגליקמיה. התוצאה מהפרשת הורמוני העקה (הסטרס), היא השפעה על הורמוני המין ובעקבות זאת שיבושים במחזור. לדוגמה: ספורטאית המתאמנת לקראת האולימפיאדה באימונים מפרכים, נגרמים לה הפרעות במחזור עד הפסקתו.

מהו הטיפול בהיפוגליקמיה (נפילות סוכר)?

יש להקפיד על תזונה נאותה, תוך המנעות מסוכר. בכלל זה: דבש, ריבה, ממתקים, ללא קמח לבן ומוצריו. בנוסף, יש להמנע מצריכת מזון תעשיתי ('ג'נק פוד'), הכולל: "צבעי מאכל", חומרים משמרים וחומרים מלאכותיים נוספים. לעבור למזון גולמי מלא, מזון בצורתו הטבעית. חוסר במגנזיום מגביר הפרשת אינסולין בעקבות רמות גבוהות בדם ומעודד התפתחות היפוגליקמיה תגובתית, לכן רצוי להוסיף מגנזיום כחלק מהטיפול.

כרום פיקולינט< בצרוף וונדיום, מונע התפתחות היפוגליקמיה בהיותו מסייע באיזון רמות גבוהות של סוכר, מפחית רצון לסוכר.

להוציא מהתפריט חומרים אלרגנים, שהם לעיתים קרובות, גורמים מאיצים להתפתחות היפוגליקמיה.

לטיפול באגירת מים:

אגירת נוזלים המתבטאת בעליה במשקל, המאופיינת בנפיחות בבטן, בפנים, בחזה, ידיים וקרסוליים. נגרמת בגלל רמות גבוהות של ההורמון אלדוסטרון בדם.

הטיפול: צמחים משתנים<, מכלול ויטמיני B<, תזונה דלת מלח.

לטיפול בדכאון:

שיבולת שועל דייסת קווקר, ריחן בזיליקום, 50 B< , גאבא. הסירוטינין : מעביר בין עצבי הנוצר במוח. ירידה של הסרוטונין משפיעה על מצב הרוח, עד כדי דיכאון. בתקופה שלפני הווסת עלולים להיות שינויים קיצוניים במצב הרוח, התקפי רעב למזונות מתוקים ועמילנים, שבכל אלה הסיבה היא הסרוטונין הנמוך. (ראה גם דיכאון)

הערה:תרופות מסוג "פרוזק" תפקידן להעלות את רמת הסרוטונין, או התרופות "ווליום", "קסנקס", נגד מתח ועצבנות. חסרונן בהיותן גורמות להתמכרות בשימוש ממושך ולתופעות לוואי. יש רופאי נשים הרושמים לכל החודש, ויש הרושמים לתקופה שלפני הווסת.

מהו הקשר בין תזונה ל PMS?

תזונה דלה  תגרום לשיבושים במחזור ובמיקרים קיצוניים גם להפסקתו.

לתזונה היום יומית יש קשר רב לתסמינים ועוצמתם:

  • להרבות במזונות מהצומח, ירקות ופירות חיים.
  • לצמצם מזונות עתירי פחמימות מזוקקות. להרבות בדגנים מלאים.
  • להוסיף שמנים בלתי רוויים מכבישה קרה, פשתה טחונה שתי כפות ביום. שמן זית, טינה, אבוקדו.
  • הפרדת מזונות: לאכול פחמימות בנפרד מחלבונים.
  • לצמצם צריכת מלח, המגביר צבירת נוזלים.
  • לצמצם מזונות מכילי קפאין ושוקולד, אלכוהול.
  • לצמצם מזונות מהחי, כולל מוצרי חלב. גורמים להצטברות של חומצה ארכידונית ברחם, שמשמעותה דלקתיות.

מהו הטיפול בכאבים בבטן התחתונה, התכווצויות של הרחם וכו'?

חוסר במגנזיום קשור להתכווצויות ולכאבים בבטן התחתונה ולרגישות עצבית. חוסר במגנזיום קשור לתזונה דלה בירקות חיים. חוסר במגנזיום קשור גם להיפוגלוקמיה. המטפל יכול להוסיף גם תכשיר הומאופתי נגד התכווצויות. בנוסף אפשר להעזר במגנט רב עוצמה מיוחד – עוזר מאוד.

 50 B<

מכלול (קומפלקס) של ויטמיני B< ובמיוחד  ויטמין 6B, נחוצים להפחתת הסימפטומים הקשורים ל PMS. בהיותם  משתתפים בתהליכים אנזימתיים רבים, סינתזה של חלבונים, פעילות הכליות הצטברות נוזלים, קשורים לפעילות המוח ייצור נאורו-טרנסמיטורים מעבירים בין עצביים בניהם הסרוטונין ועוד. מחסור בויטמיני Bמוגבר בגלל שימוש בהורמונים מלאכותיים: אסטרוגן ופרוגסטרון ותזונה לקויה. חוסר ויטמיני B, עלול להתבטא: בעייפות, דיכאון, פגיעה במערכת העיכול, איבוד תאבון, בחילות והקאות, שלשולים, עצבנות ו-PMS . ויטמיני Bאינם נצברים בגוף, בהיותם מסיסים במים. לכן יש לדאוג להספקה  סדירה שלהם.

גאבא GABA

ל גאבא השפעה מרגיעה ומאזנת על מערכת העצבים המרכזית. עוזרת בטיפול במצבי מתח, חרדות, חוסר שינה ועוד.

אבץ פיקולינאט

מינרל חיוני המשתתף במאות תהליכים ביולוגים.

נחוץ תפקוד תקין של מערכת הרביה: לגברים ונשים. קשור לייצור הפרוסטגלנדינים ביחד עם 6Bוחומצת שומן מסוג אומגה 6 - (ג.ל.א).

חומצות שומן

אומגה 3 – 6 - 9  במיוחד  GLA (גמא לינולנית אסיד), היא חומצה שומנית חיונית, המופקת ממקור צמחי. מועיל בהפרעות מחזור ותסמונת קדם ויסתית. הקלה משמעותית בכאבים, התכווצויות, תחושת נפיחות בחזה ובמצב הרוח. חשוב במיוחד לקחת במחצית החודש שלפני הופעת הוסת. ניתן להגביר מינון בשבוע של לפני הופעתה.

המינון: 1- 3 כמוסות ביום עם הארוחה. בתחילת הטיפול מינון מוגבר למשך שלושה חודשים.

הגישה הטיפולית בשיטת גונה – רפואת וויסות פיזיולוגי

רפואת וויסות פיזיולוגי< - PRM (שיטת גונה) מציגה גישה חדשנית המשלבת את הידע המתקדם של הרפואה הקונבנציונלית עם הרפואה ההומאופתית. ביסודה היא ראיית גוף האדם כמערכת תהודה, הנשלטת על ידי מערכת נפשית - עצבית- חיסונית- אנדוקרינית, ומווסתת בעזרת קולטנים – רצפטורים המופעלים על ידי שליחים – טרנסמיטורים. היא מוסיפה להומאופתיה הקלאסית רעיונות ריפוי חדשניים, של שיקום פיזיולוגי, ואיזון ביולוגי של המערכות.

המבנה של רפואת הוויסות הפיזיולוגי- PRM (שיטת גונה), נשען על

  • תוספי תזונה שהם המצע לתהליכים הביולוגים.
  • הומאופתיה קלסית והומוטוקסיקולוגיה.
  • המערכת הנפשית – עצבית – אנדוקרינית - חיסונית -  PNEI<**.

גישה טיפולית מיוחדת זו מוצגת בדיאגרמת המשולש<.

** P.E.N.I הוא ראשי תיבות של Psycho-Neuro-Endocrine-Immunology.